Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2003 ggr
[PetzLinda]
0

Nya marsvinet - fel på bakben + tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet att jag på senaste tiden har skrivt väldigt många trådar, men känner att jag måste posta det här. Det nya marsvinet som jag tog hem idag har fel på sitt högra bakben. Det är både något kortare än det vänsta och dessutom verkar hon lite förlamad i det - särskilt när hon går på halt underlag, t.ex golv. Dessutom är övertänderna snea och undertänderna är olika långa med en skillnad på ca. en halv centimeter, lyckades dock inte ta någon bild på där hennes tänder syns.
Bifogar några bilder och en video som jag tog nyss på henne.

På den här bilden så syns det inte så jätte tydligt, men om man kollar på vänster bakben - som är friskt - och sedan på höger bakben så ser man en viss skillnad.

[PetzLinda]
0

Här håller jag henne om överkroppen i en så lodrät linje som möjligt och det går att se att högra bakbenet ser annorlunda ut än det vänsta.

[PetzLinda]
0

Så här ser det ut från magens sida - man kan se att det högra (vänster på bilden) ligger mer i en rak linje än vad den bör göra.

[PetzLinda]
0

Hon står ofta så här, med ena benet utåt i en konstig vinkel. Oftast med det högra utåtsträckt, men även ibland med det vänstra.

[PetzLinda]
0

…

[PetzLinda]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så Här går hon på plant underlag, i detta fall golvet.

Aristarcos
0

Det hade räckt med de nedersta bilderna… nej det ser inte normalt ut, dom ska ha benen undersig när de står upp ( en annan sak om hon hade legat ner)… har hon fått tillräckligt med C-vitamin ?? Jag skulle ha provat att ge henne mer c-vitamin i inledningsskedet om det är så att hon varit så hela tiden för att kolla om det blir någon skillnad.

Eller någon typ av skada. Hade varit mer givande om du filmat.. Det såg inte så skönt ut för marsvinet på bilderna där du hade henne hängandes. Gick och såg hon ut så från början ? Annars kanske hon har sträckt sig när de jagat varandra.

Teddymarsvinet
0

Men oj då! Har ingen aning om vad det kan vara, är väldigt dålig på sådant men, antagligen är hon lite ''fel-avlad'' ? Är hon go i tempramentet? Hur reagerar ditt andra marsvin på den nya förresten? :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Aristarcos
0

Tänker på c-vitamin brist, för det är på båda bakbenen, hon går inte med benen under sig som hon ska på någon av sidorna eller möjligen satinsjuka… men ladda med c-vitamin iallfall…

återigen… gick hon så när du hämtade henne ???

[PetzLinda]
0

#6 Olyckligtvis så tänkte jag inte alls på hennes hälsa när jag hämtade henne och det var nu på kvällen när jag satt och kelade med henne som jag märkte att det var något fel på henne och det var även för bara någon timma sedan som jag kollade hennes tänder.

Vet inte vad hon har ätit hos sin tidigare ägare och om hon ens fått grönsaker annat än morötter som de flesta ju brukar ge som "bas" när det gäller grönsaker. Ska i alla fall iväg och köpa grönsaker imorgon då jag endast har gurka, tomat och sallad hemma i nuläget (en bas som min äldste på 7 år levt och lever på).

Men tror omöjligt att hon har sträkt sig under "jakten" då jag får in fingrarna djupt mellan benet och magen så att säga. Får in dem nästan enda vägen till bakdelen och allt jag känner är skinn och ben, inget fett och inga muskler alls (hon visade inga tecken på smärta alls när jag gjorde så).

Nej, en hängade ställning kan nog aldrig vara skönt för ett marsvin, men kände att jag ville ha bilder från den vinkeln också.

_Charlie
1

C-vitaminsförlamning har jag varit med om 2 gånger under mitt liv, och detta ser inte ut som det alls.

Jag tror hon är skadad rejält och bör få komma till en veterinär och undersöka benen.

Skuttet hon tar i slutet av videon visar att hon ont.

Hoppas det löser sig för henne.

[PetzLinda]
0

#7 Det jag tycker är det värsta är att hon fått två kullar. Hon är annars väldigt go, dock väldigt rädd och vill gärna springa och gömma sig när man närmar sig buren eller har henne uppe, men hon bits inte. Molly reagerade starkt på det eftersom det var hon som blev jagad och "ditsatt" så att säga. Hon är just nu rädd för Kerstin tack vare alla naffs (hon har ju trots allt levt ensam i nästan 7 år och vet inte alls hur man ska betee sig inför andra marsvin).

#11 Om jag har tillräckligt med pengar på kontot så ska jag ta henne till vet nu i veckan som kommer, annars måste jag dock vänta tack vare att mina pengar har gått åt väldigt mycket på senaste tiden och just nu har jag enormt dålig ekonomi (är 14 år och får ej hjälp av mamma med djuren, har barnbidraget på 1050:- men mamma lånade 500 denna månad och en hundring gick idag när jag köpte Kerstin.).

Lyan
1

Satinsjukan var min första tanke också men det ser varken ut som satinsjukan eller c-vitaminbrist.

Jag tror på en skada högt upp i benet, antingen ett lårbensbrott, en luxerad höft eller en rygg/bäckenskada

Hon behöver komma till en veterinär och röntgas omgående, jag hade inte väntat till måndag utan åkt in imorgon!

_Charlie
0

#12 Jag förstår att det är väldigt svårt att få iväg sitt djur till veterinären när man är så ung och inte har en egen inkomst, men är man inte myndig är det föräldrarna som har huvudansvaret för djuren och måste räkna med att veterinär kan behöva besökas akut.

Jag tycker inte du ska vänta till den 20 med att besöka veterinär, det är grymt mot ett djur som har så ont. Så som hon skuttar skuttar inte marsvin som inte har ont, och marsvin döljer sin smärta tills den inte går att dölja längre. Det betyder att när vi ser att dom har ont, har dom fruktansvärt ont.

Kanske kan du låna av någon förälder eller annan närstående tills du får pengar?

Lyan
1

#12 Det syns att hon har väldigt ont. Om du inte kan få iväg henne till vet. eller iallafall få tag på smärtstillande så hade jag nog faktiskt avlivat henne, det ser inte ut som bara en stukning. Mitt ena marsvin som troligen hade ett trasigt ledband och dessutom början till Artros i knäet (röntgad) visade mycket mindre smärta och hon gick inte att rädda :-(

_Charlie
0

En av mina stukade benet en gång, och det såg inte ut så här heller. Han skuttade på tre ben. Jag håller med Lyan, kan hon inte få veterinärsvård så bör hon avlivas för hon kan inte gå så där i 3 veckor till. :(

UlrikaD
0

Vilken ledsam tråd:(

Jag var en av dem som rekommenderade veterinärsbesök för ditt första marsvin för att utesluta smärta.

Så ser jag den här tråden att du fått hem en ny som är i så här dåligt skick.

Du kanske kan ta med dig båda två tillsammans imorgon. Då behöver du ju iallafall bara betala en besöksavgift.
Det där ser ju bara hemskt ut:(

[PetzLinda]
0

Tycker själv att det är grymt mot djuret att låta det vänta tre veckor med sådan smärta och tror att avlivning då skulle vara bäst… Har tyvärr ingen att låna pengar av för tillfället då båda föräldrarna har dålig ekonomi och dessutom bor pappa så långt bort. Men måste i vilket fall som helst vänta till åtminstonde måndag tack vare att veterinären här i stan inte har jour eller helgsöppet och med morsa utan körkort så kan jag inte ta mig in till Norrköping.

Borde nog kräva en summa av förra ägaren, för så här ska det ju inte vara. Man ska inte behöva gå till veterinären med ett marsvin som man fick hem igår.

Aristarcos
2

Jag skulle ha gått tillbaka med marsvinet direkt ! Och de fått ta hand om  det…

[PetzLinda]
1

#19 Kan nästan slå vad om att de inte skulle göra ett dugg, för det enda dem verkar vara ute efter är att bli av med alla djur nu bara för att hon är gravid. Känns elakt att Kerstin ska få behöva flytta dit igen och bo ensam tills de hittar någon som verkligen kan ta hand om henne..

Dock så kanske det skulle vara det enda rätta, för det är ju inte meningen egentligen att jag ska behöva stå för dessa kostnader. Önskar att jag hade undersökt henne på en gång, åtminstonde tänderna. Om jag skulle sett dem innan jag köpte henne så hade jag inte tagit henne i vilket fall. Jag menar, den ena undertanden är ca en halv cm kortare än den andra och övertänderna är snea.

Fridaaaa
0

Hon verkar inte ha blivit bra skött om hon inte fått t.ex c-vitaminrika grönsaker varje dag utan morötter osv :/
Stackars marsvin.
Hoppas hon blir bra. Jag tror på en skada, ev kobination av c-vitaminbrist :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PetzLinda]
0

#21 Tror detsamma, och just därför känns det jobbigt om jag skulle lämna tillbaka henne. Tror det skulle vara bättre om hon fick veterinärvård (vilket jag inte kan ge henne just nu) eller somna in.

Fridaaaa
0

#22 Ja precis. Men du kan i alla fall inte vänta tills du får pengar utan hon måste in nu efter helgen, mån eller tis för hennes egen skull.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PetzLinda]
0

#23 Jo det vet jag och jag ska ringa på måndag.

_Charlie
0

Att den ena tanden har gått av är inte farligt, den kommer troligen lossna och växa ut en ny, eller så stannar den halva tanden kvar och växer ut igen.

Det är inte ovanligt alls att marsvin slår av halva eller hela tänder och i de allra flesta fallen behöver man inte göra något åt det, utan det rättar  till sig själv.

Det är benen som är akut och hade det varit jag som inte kunde ge henne hjälp skulle jag antingen avlivat henne eller lämnat tillbaka henne, för jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete att jag lät henne gå så.

Förklara läget för veterinären, kanske du hittar en snäll veterinär som låter dig betala det du kan idag, och komma in med resten när du får pengar igen.

Annars kostar en avlivning hos oss 200 kr om man tar med sig marsvinet hem igen.

[copicaddicted]
0

Du kan ju alltid kolla upp om du har en veterinär som tar faktura. För DET ska väl dina päron kunna ställa upp med!?

För mig ser det där ut som en höftskada dock, antingen en luxation eller överrörlighet. Har hon haft ett par kullar så kan det även ha skett under förlösningen av ungar.

[PetzLinda]
0

Idag har jag med lite övervägande beslutat mig, med hjälp av mamma, att lämna tillbaka henne istället för att avliva henne. Imorgon kommer jag att lämna tillbaka henne, med mamma med mig som stöd. Tror dessutom att mitt marsvin skulle må bättre om hon fick bli ensam igen, för nu ligger hon bara i huset eller i ett hörn och varken äter eller dricker. Har sett henne tugga på några höstrån men inte mer än så.

Har inte varit hemma idag så särskillt mycket och det har gjort att jag inte kunnat ta tag i det redan idag, för annars så skulle jag har gjort det.

Aristarcos
0

"27 om de fortfarande är tillsammans och ditt gamla marsvin är apatiskt så måste hon tillmatas det är viktigt att hon äter för annars så stannar magen av på henne, mata med gott färskt hö för att försöka få igång henne, hon är säkert så hunsad av den andra så att hon inte vågar äta..en ung hona klarar det bättre än en gammal..

. Jag hade separerat dem direkt på stört om nu ni ändå ska lämna tillbaka henne imorgon, då finns ingen anledning till att fortsätta ha dem tillsammans längre… till en kartong , en stor plastback med lite högre kanter eller annat om jag inte haft en extra bur..om du bara kan tillgodo se vatten behovet där…I och för sig kanske det räcker att ge henne gurka som vatten ersättning ett kortare tag..tills i morgon bara.

[PetzLinda]
0

#28 Jo det vet jag och jag har henne med mig nu vid datorn med en skål med mat och hon äter som en gris just nu. Känner sig antagligen tryggare med mig än med "kompisen".

Om rekomendation är att separera dem nu så ska jag omedelbart göra det. Ska bara leta fram samla-lådan…

[PetzLinda]
0

Sådär, nu sitter dem särade och jag släppte tillbaka Molly i buren och ställde ner matskålen. När hon märkte att Kerstin inte var där så började hon vräka i sig :)

Aristarcos
0

Har kerstin någon form av vätska som hon kan få ? Så att hon inte blir uttorkad… Vad skönt att hon började äta.. Tror nog det var ett bra beslut, då ni ändå ska gå tillbaka med Kerstin i morgon.. det finns liksom ingen anledning att de ska gå tillsammans.. Hade du behållt henne så hade man bara fått stå ut.så länge de inte gör illa varandra ordentigt…och hoppats att det gått vägen, de äter väl normalt lite även om de är utstirrade av något annat marsvin.. men som sagt, ska de ändå tas i sär, så tror jag båda marsvinen mår bättre av att separeras.

[PetzLinda]
0

#31 Lade in en rätt stor bit gurka till henne. Ska även ge henne en liten skål med bara sallad + lite pellets så att hon även får mat.
Ja, de sitter som sagt särade och även så de inte kan se varandra för Mollys skull. Får bara hoppas att förra ägaren tar sitt ansvar och tar tillbaka henne, för det finns ju de som helt lurar folk på det där.