Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3632 ggr
[Valtari]
1

Grönkål/spetskål

Mina marsvin har börjat ogilla vitkål väldigt mycket. Börjar bli orolig för att de inte ska få i sig all c-vitamin de behöver. Brukar ge dem vitkål två gånger om dagen, och någon annan grönsak om det finns.

Så jag undrar om jag istället ska testa en annan kål sort som spetskål eller grönkål.

Men vilket av dem skulle ni rekomendera? 
Brukar det vara uppskattat av marsvinen? 
Finns det något annat c-vitaminrikt ni istället skulle rekomendera, som inte är allt för dyrt?

Hanna
0

Paprika! :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Sanni
0

Grönkål är absolut det jag gillar mest att ge till mina marsvin, så rekommenderar det varmt. Och det är tydligen väldigt gått enligt marsvinen :)

Som #1 sa så är paprika väldigt bra. Innehåller massor med c-vitamin! Det behövs inte ges mycket för att täcka dagliga c-vitaminbehovet, så det stör inte fast det är lite dyrare än t.ex. kål (I alla fall här i Finland, vet inte vad grönsaker kostar i Sverige :P).

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[Quickeman]
0

Kålrot

Fridaaaa
0

Grönkål är svårt att få tag på nu tycker jag.

Mina älskar paprika, broccoli, blomkål, spetskål med :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Valtari]
0

Paprika får de väl munsvamp av om de får för mycket?

Broccoli vet jag att de tycker om, men det är alldeles för dyrt för att alla ska få det dagligen. Men någon gång ibland funkar.

Men jag kanske ska testa både grönkål och spetskål och se vilken de tycker mest om. :)

Fridaaaa
0

#5 Kan få. Våra marsvin på gymnasiet fick varje dag, aldrig munsvamp. Mina får 3-5 dagar/vecka, inte problem där heller så :P

[Valtari]
0

Jaha okej. Men jag har alltid försöka undvika att ge för mycket av det. Då jag tycker att det är så onödigt att riskera något. Men de får ju ibland, inte så ofta vi har det hemma heller. :)

dumlekola
0

Här får du en länk till min favoritfaktasida om marsvin, Humlans marsvin.

Elin har listat vilket frukt och grönt som är bra som marsvinsmat och vilket som lämpar sig bättre som godis. Glad

[Valtari]
0

#8 Tack så mycket för hjälpen! :) Men jag är väl medveten om det mesta angående maten. Men har bara aldrig testat allt, så undrar om marsvinen verkligen tycker om vissa saker mer än vitkål.

Men jag ska deffenetivt titta in där, kan ju säkert ge mig några tips på någt jag inte har tänkt på själv. :)

sandraedlund
0

#9 Tipsar starkt om grönkål! Mina grisara absoluta favorit ;) säljs dock bara från nu och en bit in på vintern, den försvinner det ur sortimentet och återkommer nästa år^^

En annan sak jag verkligen kan tipsa starkt om, som mina får väldigt ofta är salladskål ;) Mycket c-vitamin rikt och riktigt gott tycker mina :D Uppskattar det mycket mer än vitkål :)

Fridaaaa
0

#10 Har inte hittat det på varkens Maxi, Coop, Willys eller Citygross nu :(

sandraedlund
0

#11 Inte :-O? Vart bor du någonstans?
Jag bor uppe i Umeå och här började de med grönkål(hittade det första gången på hemköp) sen på en ICA supermarket affär och även på ICA maxi. Här uppe brukar de ju vara väldigt sena med att börja med det så det var därför jag antog att det fanns ner över landet :p

Fridaaaa
0

#12 Blekinge. Vi har nämligen både Maxi och Willys där jag bor och sedan coop och citygross inte heller så långt här ifrån i en annan stad, kollat i alla dom senaste veckan och ingen av dom sålde grönkål :/

sandraedlund
0

#13 Nu blev jag riktigt förvånad faktiskt måste jag säga :o Speciellt eftersom jag bor såpass långt upp och att det finns här men inte hos dig :-/ mycket knepigt… Men det borde ju komma snart kan jag tycka ^^

Fridaaaa
0

#14 Ja det kommer väl snart hoppas jag :)
Jo kollade på Börjes med men fanns inte där heller, men kommer väl :)

sandraedlund
0

#15 Jag hoppas att det kommer snart :D Grönkål måste nog vara alla grisars favorit :)

Fridaaaa
0

#16 Mina älskar det hehe :D

sandraedlund
0

#17 Mina med :D Trodde att nykomlingen itne skulle gilla det men hon älskar det lika mycket :D Däremot så vägrar de äta själva stjälken >.< Äter bara bladet :p haha

Fridaaaa
0

#18 Haha ok mina äter allt. Vet dock inte Hugo & Alvin förstås då dom ej fått det här, men märker jag sen ;)

sandraedlund
0

#19 Absolut :D Håller tummarna att grönkålen kommer snart :D

Fridaaaa
0

#20 Hoppas nog marsvinen med haha

Hultan
0

Mina grisar får paprika varje dag, inte sett ngn munsvamp på ngn av dom. Grönkål är riktigt bra marsvinsmat. Fullt med c-vit.

Med sunt förnuft kommer man långt!

fossingen
0

Brysselkål är väldigt uppskattat och relativt billigt. Lyckades köpa två 500 grams i nätpåsar för 15 kr på Ica nu under veckan. Broccoli är ganska billigt fryst.

Hanna
0

#23 Jag har hört att rå brysselkål är giftigt :O Kokar du det, eller har jag fått fel info?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

fossingen
0

24# Giftigt, nej det ska det inte vara. De äter de råa och färska, har gjort det i några dagar nu.

Jarado
0

Jag ger mina röd paprika varje dag. Ingen munsvamp där inte. De är drygt två år.

FeliciaS
0

Variera vitkål med broccoli, grönkål (efter säsong), kålrot, kålrabbi, rotselleri, persiljerot och palsternacka :) Spetskål och vitkål är i princip samma sak bara det att spetskål har en annan form och oftast är mildare.

#24 Alla kålsorter (vitkål, spetskål, grönkål, svartkål, rödkål, brysselkål, broccoli, kålrot, kålrabbi) kan man ge marsvin precis som de är (färska/råa).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mirinda
0

Här är favorit C-vitamin-grönsakerna; röd och gul paprika, grönkål (frosserivarning hela december), rödkål, kålrabbi, vitkål och broccoli (men helst den tjocka stjälken och blad).

Nu nämnde jag inte persilja som är rena C-vitaminbomben om man ser till hur mycket C-vitamin det innehåller per 100 g. Dels väger ju persilja så lite och dels innehåller det väldigt mycket kalcium, så jag ger inga stora mängder persilja per vecka. Använder det mest som tröst- och belöningsgodis när klorna ska klippas, Talgkörteln tvättas etc.

Är det förresten någon som vet C-vitaminhalten per 100 g i maskrosblad?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Maijah]
0

#28 Ingen koll på C-vitaminhalten i maskrosblad men de innehåller överlag väldigt mkt nyttigheter. Också en hel del Kalcium faktiskt, hur mycket minns jag dock inte.. hmm. Försökte hitta sidan jag läste på men lyckades inte.

[Valtari]
0

Har gett dem spetskål ett tag nu, och det äts upp även av de kräsna små. :)
Har även gett dem lite paprika några gånger i veckan.

Fridaaaa
0

Hittade grönkål på Coop igår, stor lycka hos marsvinen, även för dom som aldrig ätit det :P

[Valtari]
0

Ska testa det så fort det kommer hit. :)

FeliciaS
0

#28 #29 Här finns maskrosblad med.

Edit: såg visst att c-vitaminhalten saknades :(

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus