Kladd i rumpan...
Hade uppe Sune för en liten stund sedan och kollade klorna å lite sånt. Och då såg jag att han var grymt kladdig (bajsig) i pälsen på rumpan. Tror inte det är diarré eller så, men det sitter ganska bra. Tänkte att jag får ta och bada honom i morgon, luktar illa gör han också… Något tips så man snabbt får honom fin igen? Blir ju lite orolig så fort något händer min lille gubbe, han är ju inte så ung längre…
Kram Hanna
Hanna

Sånt kladd hade mina marsvin med. Går att tvätta bort med yes diskmedel, men man måste tvätta där några ggr först.
Om det är sånt kladd jag tänker på, som många marsvin brukar få .. precis vid baken …
Kladd och kladd, det är nog vanligt bajs som satt sig i pälsen. Men det luktar otrevligt, inte alls som de vanliga pluttarna.
Hanna

okej :/

Låter som om det är kladd från Talgkörteln? Alla hanar har en sån och avsöndrar en del "kladd" i perioder. Bästa sättet att få bort det är att ha på lite vanligt diskmedel, låta det sitta en stund och sen tvätta rumpan…ibland får man "skrubba" ordentligt för att det ska försvinna. En gamal tandborste brukar funka rätt bra….

#4 Precis vad jag menade ..
#4 - Brunt? Jag vet ju att det sitter något där som heter talgkörtel och att det blir en "propp" (?) i/ på den ibland. Men der blir väl inte brun/ svart då?
Hanna
Bara en fundering: Talgkörteln som avsöndrat en massa och bajsen fastnar i det kladdet?

Det som avsöndrar från Talgkörteln är brunt/svart….inte nåt bajs där inte….

1# är inte yes skadligt för dom?
#8 - Jaha :O Alltid lär man sig något nytt. ^^
Hanna

#9 Nope ^^ Många uppfödare använder det för att få bort kladd från Talgkörteln.

Ok vilken bra tråd. Upptäckte just att båda våra marsvin är kladdiga i baken, men inte bajskladdiga. Talj kan nog stämma för det fastnade på fingrarna. Ska prova med diskmedel ikväll.

#12 Tänk på att gnugga ganska hårt och låt som sagt diskmedlet sitta en liten stund .. sen tvätta bort det noggrant.
Nu är Sune nybadad. Jag fick inte bort all talg, men det ser bättre ut. Tack för all hjälp ^^
Hanna

#14 Vad bra :-) När du tvättat några ggr kommer det att försvinna .
#15 - Okej, jag kan ju ta en skrubb nästa vecka med.
Hanna