Hjälp! Hon är förkyld!
Vår lilla Tingeling snart 1½ år verkar lite hängig idag, hon brukar inte var den mest avslappnande marsvinet vi har utan är jämnt uppe och springer. Nu när jag hade henne i famnen så så kom det som en vit gegga från ena näsborren, antagligen snor.
Har inte haft ett förkylt marsvin innan och vill hjälpa henne så gott jag kan.
Vad kan jag göra för henne?
För att undvika att de andra marsvinen blir sjuka så isolera det förkylda marsvinet och ställ det på ett lugnt, varmt och dragfritt ställe. Ge lite extra vitaminer också. Om symptomen kvarstår eller förvärras måste veterinär kontaktas så marsvinet kan få antibiotika. Det är tyvärr lätt för ett förkylt marsvin att förkylningen övergår till lunginflammation. :( :)
Vi såg nu när vi stoppade ner henne i buren igen att hon gick konstigt. Så vi tog ut dom i hagen och kollade henne mer noga på hur hon går. hon gör harskutt. använder inte bakbenen normalt.
Jag antar att det kan vara något mer på gång?
Du kanske borde kontakta veterinär, så det inte blir värre!
Hon bor nu i en mindre tillfällig bur en tanke är att ha henne kvar i vardagsrummet som är lite kallt jämnfört med resten av lägenheten där hon får mycket sällskap av alla i familjen, eller i ett sovrum som är varmare och ingen sällskap alls.
Men med närmare eftertanke så borde hon vara varm framför allt, sällskap får komma senare.
Men detta med bakbenen oroar mig med. :(
Har hon fått tillräckligt med c-vitamin ? Kan vara början av marsvinsförlamning pga c vitamin brist, vi har hört talas här om c-vitamin brist som kan visa sig så ett flertal gånger här.. Ge tex askorbinsyra på gurka, persilja är rik c-vitaminkälla, ge broccoli, spetskål ( vitkål fungerar bra men inte lika god oftast som spetskål), paprika m.m.
Om hon nu inte är satin, ( glänser väldigt mycket) då skulle det kunna vara satinsjukan..
#3 Såg inte att du svarat, ja jag får ta tag i det, men min sambo är inte hemma förrän om några timmar så vi kan inte åka någonstan alls just nu.
Men hon är i sovrummet där vi har det varmast.
Att bo i lägenhet som jämt är iskall med ett enda rum med bra värme är vårt sovrum. Så hon är där nu och har fått askobinsyra och kål. Min sambo ska köpa med sig paprika hem.
#6 ger du dagligen c-vitamin i form av grönsaker till ditt marsvin ? För de behöver det dagligen för de kan inte bilda c-vitamin själva. Förlåt att jag frågar, men alla har inte kunskapen.
#5 Hon är inte satin :) Har nämligen träffat henne.
Hoppas det ordnar sig för underbara tingeling!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 & #7 Ja det är vitkål eller paprika på menyn varje dag. Idag var det vitkål och sambo ska köpa hem paprika då dom gillar det bäst och det är bättre för henne då.
Och Nej hon är inte Satin som Frida svarat.
Så ni tror att det kan vara brist på c-vitamin som har med benen att göra? Hon fick för en stund sedan mer kål med askobinsyra.
Hon är lägst i rang och kanske har hon inte fått i sig lika mycket som hon borde. Ska se till att öka portionen härdan efter.
#8 Ja det hoppas jag med, lite typiskt att jag häromdagen bad dig hälsa din mamma att hon och Nogger mår bra.
#9 Ja, alltid är det något :/ Håller tummar & tår här hemma att allting går bra! :)
#10 Tack :)
#9 jo så kan det ju bli om det blir kamp om grönsakerna, ställ ut dem på flera ställen så hon hinner äta av dem :)
Jag måste bara få fråga: Vart får man tag på askobinsyra?
Hoppas din lilla tjej mår bättre snart!
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#13 Vanlig matbutik. Står bland kryddorna :)
#14 Tyckte att jag letade hur mycket som helst igår ( kan ju vara bra att ha hemma tänkte jag ) bland kryddhyllorna men hittade inget alls x) Får leta vidare :) Tack!
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#15 Hehe okej, kanske var slut eller så missade du det, lätt hänt. mitt är i kryddpåse :)
Om du letar bland brödkryddor så hittar du nog…inte bland peppar å liknande kryddor…
Askorbinsyra ( c-vitamin) brukar alltid vara i sådana små kryddpåsar inte i kryddburkar…
Så här ser santa marias påsar ut :)
http://www.santamariaworld.com/produkter/Kryddor/#!/askorbinsyra/
Hon har god aptit på dill och persilja men verkar inte vilja ha sin paprika. Höet verkar orört. vi har inte sett något mer Kan dom bli deppiga av att vara ensamma? En fundering är att stoppa tillbaka henne till kamraterna igen och se om hon blir gladare, vad tycker ni?
#19 om hon börjar äta hö, så ska hon ändå absolut vara med sina kompisar.. Äter hon inte så måste ni tillmata med pure tex, broccoli pure, morots pure eller liknande för att få i energi så inte magen stannar.
Vi satte henne på golvet med en av sina burkompisar och hon blev genast lite piggare. Dom sprang lite på golvet nu och hittade hö som dom båda åt. Men hon vägrade paprikan. Hon skuttade fortfarande som en kanin :(
Tillbaka in i buren och hon började genast äta sin paprika :-)
Min sambo ska vara vaken hela natten då han ska jobba nästa natt så han kommer att vaka över henne, speciellt då hon är hans lilla prinsessa. :)
En fråga: Om det är påbörjad förlamning med hennes ben, hur lång tid kan det ta innan det blir bra igen? Om vi då proppar henne full med c-vitamin vilket vi gör nu så klart.
senast några dagar så borde en förbättring ske annars är det nog något annat sök här på c vitamin brist eller kanske askorbinhyra så ser du hur fort de andra återhämtat sig
gah mobilen självklart askorbinsyra
Ok, jag fick i henne 10 ml apelsinsaft nu och hon äter persilja men vill bara ha lite av kärnhuset på paprikan. Tror hon åt lite hö tidigare
Hennes ena öga har börjat rinna nu och jag börjar bli orolig för att hon inte äter som hon ska.
Vad kan jag stödmata henne med?
Critical Care. Men jag skulle uppsöka veterinär snarast, för om marsvin inte äter är det allvarligt
Väg henne dagligen så du vet hur hon får i sig mat, vid matvägran går de fort ner i vikt, så det är en ganska bra måttstock. Men ser hon risig ut och inte äter så är det nog besök hos gärna en kunnig marsvinsveterinär om möjligt.
Vi pratade med vetrinär och vi ska dit imorgonbitti.
Hon äter men i små mängder, så jag har nu gjort en blandning med en massa goa saker som pellets och grönsaker mosade till en pure´som hon ska få om en stund. Ska vaka över henne i natt.
å vad skönt! Ge henne mat varannan-var tredje timme inatt om hon inte äter själv
Hon åt purén med god aptit, klippte ner lite hö i med :)
Vår lilla prinsessa mår bättre men ändå inte.
Förkylningen verkar ha lagt sig och hon är piggare på något sätt.
Men bakbenen fungerar inte som dom ska och vi har öst C-vitamin över henne i 4 dagar nu. Pressad apelsinsaft, Askobinsyra, paprika, vitkål och Persilja. Hon ligger fortfarande hela tiden och springer inte runt i buren. Igår när hon var i hagen med sina kamrater så öppnade vi så dom fick rymma lite så följde hon med dom andra en stund fast då med harskutt. Benen är som ett ben tillsammans. Men när jag lyfter upp henne så spretar hon med benen som vanligt.
Vi har ett vetrinärbesök imorgon som tur är men den förra vi träffade sa inte så mycket om benen tyvärr då utan var mer inne i förkylningen. Men imorgon så är det en mer kunnig på marsvin.
MEn jag undrar vad mer kan vi göra för henne? Problemmet med benen har knappt förändrats sedan första inlägget och den förändringen som blev är att dom är en aning sämre.
Igår trodde att hon var på rätt väg men idag undrar vi. Om det är c-vitaminbrist borde man inte sett någon mer skillnad nu på 4 dagar? antingen bättre eller sämre.
Hon äter Critical Care med en ganska stor aptit, lite hö ibland och lite grönsaker. Vatten vill hon knappt drick då hon fått smak på den pressade apelsinen.
Här är hon när hon var ute på rymmen en stund, hon ser inte ens sjuk ut längre.
Någon?
Hur gick det hos vet?
Hon fick ögondroppar och vatteninsprutat i nacken.
#35 jag vet inte, men du har nog rätt angående att förlamning av c-vitaminbrist borde nästan ha blivit lite bättre i allafall inte sämre. Kanske rör det sig om något annat, kan hon ha gjort illa sig ? Något med hjärnan ? Ja, jag vet inte, du får rådgöra med vetten..Satin sjuka ? Även icke satiner kan få det, även om det inte är så vanligt.
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4eecb99188f4723ff50000db-satinbarare-och-satinsjukan
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d716fe7b9cb46222d07c418-osteodystrofi-satinsjukan
#35 hur mycket väger ditt marsvin och har hon gått ner i vikt ?
#37 Ja du, hon vägdes häromdagen hos Vet. men just nu minns jag inte vad hon vägde. Men hon är liten till växten och synligt sett så ser hon ut som hon brukar, men kan ju ha förlorat en del ändå så klart.
Hela kvällen har hon bara legat helt platt med huvudet platt ner och ser inte ut att må bra alls. :(
Nu får hon Critical Care av dottern och hon sitter upp med överkroppen men bakbenen är mer i liggande ställning. Hon äter med stor aptit.
Ja vi får se vad som sägs imorgon, och jag hade hoppats på att hon skulle vara bättre tills då.
Tack för att ni försöker, jag förstår att det inte är lätt att hjälpa, men det känns alltid bra att få bolla tankarna lite.
Jag tänker på hjärnblödning/stroke som människor kan få…
#39 Ja usch, det kan ju vara vad som helst egentligen :(
Kan ju vara någon tumör eller hjärnblödning/stroke som #39 säger.. Inga roliga tankar egentligen och jag hoppas på det bästa för er skull! Det är aldrig kul när dom små liven är dåliga, förhoppningsvis det inte är något allvarligt iallafall och att hon blir bra snart! :)
#41 Tack! Man får hålla tummar och tår på att det ska bli bra.
#39 så att de inte kan gå rakt fram…utan bara går i cirklar, men kan självklart vara åt det hållet…
# 42 hoppas du får någon klarhet i morgon.. men hon är ung för att bli svårt sjuk kan man tycka..
#43 Ja verkligen, hon är vår minsting med, familjens lilla prinsessa, en kaxig liten tjej. Känns jättejobbigt detta 
Hur går det? :(
#45 Ja du det undrar vi med :-/
Men har nyss kommit hem från Vet. och dom kan inte hitta något fel på henne. Hon fick narkos så dom kunde röntga henne, men dom ser inget fel alls.
Men dom ser att hon har ont så att vi får helgen på oss nu med två olika smärtstillande därav den ena även är Antiinflamatorisk. Så på måndag ska jag ringa till dom och berätta hur det har gått.
Så vi får helt enkelt vänta och se.
Nu har jag en undran och det är hur länge brukar en narkos sitta i? Hon är helt borta fortfarande och hon sövdes vid 9.00.
I morse innan vi åkte så var aptiten inte lika stor som innan. :(
hur sövdes hon? Hoppas innerligt att det var med narkosgas och inte i sprutform. Även om hon är borta försök om det går ge henne mat.
Sövdes hon med spruta så kan det sitta i längre och dom är sega och slöa med lite aptit ett bra tag, sövdes hon med gas brukar dom piggna till lite fortare så vänta nån/några timmar så är hon nog pigg igen!
Dessvärre vet jag inte hur hon sövdes då dom gick iväg med henne. Men jag väntar någon timma till innan jag ger henne mat igen, och i så fall tvingar henne lite.
Fick hon narkos för att röntgas? Det fick inte Alvin när dem röntgade han.
Jag var in i tisdags och röntgade Pelle och då fick han lugnande.
Han lämnades in vid 9 på morgonen och dom röntgade vid 1 och jag hämtade vid kl 3. Han var trött resten av dagen men dagen efter var han som vanligt igen.
Håller tummarna för eran Tingeling! 
#50 Dom sa lugnande, men på kvittot så står det narkos.
Hon har ätit lite paprika nu och jag ska strax ge henne Critical Care :)
#52 pk för han fick inte lugnande heller trots att han var ganska sprallig då för att han ek ville vara där, men kanske olika hur dem gör :)
#53 Ja det är väl så :-)
Hon har ätit lite nu, samt att jag såg att hon nästan hade ätit upp sin paprikabit, vilket glädjer mig. Nu ligger hon och äter hö.
Sally har tvätta henne, som alltid efter hon fått Critical Care och Tindra tycker att det är ett himla pjoskande med Tingeling. Då hon tittar avundsjukt på henne hela tiden. Kanske minns hon när det var synd om henne ;-)
Dom vill hela tiden ha det Tingeling har, hon har ju fått bästa sovplatsen och den försöker man ta när Tingeling inte är i buren. Dom förstår så mycket väl att hon inte mår bra och är hos henne nästan hela tiden, speciellt äter det höet hon har för det andra är visst inte lika gott. Men det är skönt att hon får sällskap. :)
#54 Hoppas det fortsätter gå framåt :)
#54 Tack! :)
Men för en timma sedan trodde jag nästan att hon höll på att dö, hon låg nästan helt på sidan med ett öga upp som bara stirrade på mig. Men hon är väl bara trött efter dagens bravader. Men vi kämpar på. Hon har halvlegat en stund nu och fått i sig lite hö.
Hur går det?
#57 Tack för att du frågar 
Men dessvärre går det inte bra alls. Hon äter Criticalcare och väldigt lite hö. Och får smärtstillande. Men hon rör sig inte utan bara ligger med bakbenen hela tiden.
Så jag har nu kontaktat vår vet. igen, jag har missat deras telefontid idag tyvärr men har pratat in på deras telefonsvarare och bett dom ringa upp. Och jag antar att det är dags för henne att få somna in nu.
Vi kan nog inte göra mer än det vi har gjort, tyvärr. 
#58 Vad jobbigt
NI har verkligen gjort allting ni kan! 
#59 Ja verkligen, men ändå så känns det inte det. Skulle vilja göra mer. Men hon har ju oxå lidit tillräckligt. 
Så tråkigt, beklagar verkligen. Vet hur ledsamt och jobbigt det är att ta det där beslutet när man inser att det inte längre går.
Kram till er
#60 Man kan inte göra mer än vad ni gjort, ni har gjort det bästa för henne och är toppen marsvinsägare! 
#62 Tack det värmer, men hon kom även från en toppenuppfödare 
Har fått pratat med Vet. nu och bokat en tid, mitt värsta telefonsamtal någonsin då jag aldrig har behövt göra något sådant här tidigare. Känner mig så hemsk, som en mördare. Har skuldkänslor varje gång jag tar upp henne och matar. Fast jag vet att det är det bästa men jag känner mig så hemsk
Så imorgon förmiddag ska vi dit …
#63 så tråkigt att det inte vänt, men om inte veterinärer vet vad det kan vara eller hjälpa henne, är det nog tyvärr det man kan göra hon mår ju inte bra.. Beklagar att det blev så här.
Tingeling har idag fått somna in. 
Veterinären som gjorde det är känd från djursjukhuset på Svt. Har velat stöta på honom innan utan att ha gjort det. Idag fick jag göra det och kommer förmodligen bli påmind om dagens händelse varje gång jag ser honom i tvrutan.
Han sa att ibland får dom in sådana här fall som Tingeling. Och dom misstänker att det kan vara ett virus som sätter sig i musklerna.
Nu får hon i alla fall springa på dom gröna ängarna i marsvinshimlen….
R.I.P Tingeling 
Åh, vad tråkigt att det skulle bli såhär. :'(
Men nu slipper hon kämpa och ha det jobbigt längre, och du slipper oroa dig för att hon ska ha ont. *styrkekramar*
#66 Vila i frid underbara Tingeling 
Massa styrkekramar till er!
Sov sött fina fina Tingeling 
åååååå! läste igenom tråden och började gråta!
Så synd. R.I.P lilla söta Tingeling! 
Om du vore en blomma, och jag vore en ko,
så skulle äta upp dig för du är så go´