Marsvin som bråkar mycket
Jag har fått ta över två marsvin (två hanar.) De har tidigare hoppat runt bland olika ägare och som jag förstått det har de mest fått stå i brist på intresse.
Nu är de runt 4,5-5 år gamla. Jag har byggt en egen bur som är minst 3 gånger så stor som en ”vanlig” marsvinsbur, de har gott om hus och gömställen, massa hö, två matskålar samt två vattenflaskor och plats för att röra sig i buren.
Jag har verkligen försökt läsa på om marsvin och hur de bäst ska skötas, ägnar massa tid varje dag till mina nya små kompisar :)
När de först kom till mig var de otroligt rädda av sig. Det har gått ca 3 månader nu och de är betydligt mer framåt. De är ute i buren och rör sig, de är ok med att jag har mina händer i buren, äter hur handen osv. Jag förväntar mig inte att de ska bli jättetama då de är så pass gamla nu, men det går framåt hela tiden och jag tycker verkligen att de är supermysiga djur.
Nu till mitt stora problem som gör mig så orolig. De bråkar hela tiden! De är nästan aldrig sams, sedan de kom till mig har de bråkat ordentligt flera gånger, så pass att den ena fått sår på olika ställen. Det gör ont i hjärtat att se.
Har försökt läsa på och rådfrågat en veterinär, det enda jag får fram är att hanar är såhär mot varandra, vissa (speciellt hanar som inte är kastrerade som jag förstått det) går helt enkelt inte ihop.
Är det så illa att de inte går ihop eller finns det någon som har tips på hur man kan göra för att de inte ska bråka?
Det är det ena marsvinet som hela tiden går efter den andra, ligger den andra och sover går han dit för att ta hans plats, byter han till ett annat hus så går han efter.
De ”morrar” ofta åt varandra och tillslut blir det bråk och den ena blir biten.
Jag har försökt att dela av buren och hålla dom isär under natten vilket hjälper tillfälligt. Sen går det någon vecka och samma sak händer igen.
Finns det något att göra?
Kan tillägga att de har bråkat tidigare och inte bara sedan de kom till mig, den ena stackaren har helt sönderbitna öron :(
Vilken jobbig situation du har hamnat i! Jobbig för dig och jobbig för marsvinen.
Först vill jag säga att det du beskriver inte är normalt beteende för två hanar. Jag har haft massor med pojkpar genom åren, och oftast har de varit underbart sams. Slagsmål med skador som följd är varken normalt eller okej.
Sen vill jag säga att du gör det mesta rätt. De har stor yta, sysselsättning, och två av allting. Har alla deras gömställen flera ingångar och utgångar?
Det som är kvar att fundera på, är om de har ont eller känner obehag av annan anledning. Ohyra? Smutsig talgkörtel? Smutsig snopp och pungsäck? Vax i öronen?
Har de valsat runt mellan hem så har sannolikt deras vård inte varit optimal. Artros känns också som något mycket sannolikt. Har de ett normalt rörelsemönster båda två?
Jag skulle börja med ett ordentligt bad, rengöring av alla ställen. Sedan ett veterinärbesök hos marsvinskunnig veterinär för kontroll av eventuell Artros eller annan smärta, och förhoppningsvis få ett recept på smärtstillande.
Fungerar inte det så kan de inte bo tillsammans. Då behöver de varsin ny vän att bo med.
Tack för svar!
Jag har varit hos veterinären (inriktad på just smådjur) för att titta till deras ögon. Den ena hade ett blått öga när den kom till mig som inte blev bättre, så tog med båda för en check. Veterinären tittade igenom marsvinen samtidigt, hjärta, tänder, klämde på kroppen osv och enligt henne såg allting bra ut. Men kanske borde jag gå dit igen och titta??
Frågade då även henne om beteendet var normalt, det var då jag fick svaret att de kunde bete sig så..
Kan skadan på ögat vara en anledning att den ena hanen är på den andra mer?
Förstår att sista utvägen är att sära på marsvinen och ge dom en varsin ny kompis, är detta något som de kommer reagera på? Tänker eftersom de varit tillsammans i så många år så försvinner plötsligt den andra.
Ska börja med att bada båda två och städa buren ordentligt igen. Tack igen för svar!
Glömde skriva att alla hus och gömställen har två utgångar/ingångar, läste mig till att detta var bra för att de inte ska känna sig trängda.
#2: Bra att du varit hos veterinären! Vad sa hon om ögat? Att det var en skada? Eller katarakt? Är den med ögat den som bråkar eller den som blir utsatt?
Marsvin kan bete sig som dina. Det jag försöker säga är att det inte är någonting som ska accepteras. Osämjan är inte rolig, för någon av dem.
Ett bad med ordentlig rengöring av Talgkörteln, snopp och pungsäck är en god början. Du anar inte hur fruktansvärt smutsiga vanskötta marsvin kan vara på dessa ställen. Snoppen behöver tas fram, och göras rent på "insidan".
Artros är också otroligt vanligt hos vanskötta marsvin, och den bryter ofta ut i just fyraårsåldern. Jag skulle verkligen vilja få satt båda killarna på ordentligt med smärtstillande en period, för att kunna utesluta att det är smärta som orsakar problemet.
Att byta kompis brukar inte vara ett stort problem. Som alltid så gäller det förstås att man sköter introduktionen rätt.
Avslutningsvis: Det är väldigt trevligt med någon som gör rätt. Fortsätt så, så kommer de små vännerna få ett fint liv hos dig.
Jag skickade dig ett PM med ett dokument med instruktioner för rengöring av snopp och pungsäck. Det har legat på nätet, men verkar ha försvunnit därifrån. Lyckligtvis hade jag sparat en kopia.
Den här kan kanske också vara av intresse.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1549283/talgkorteln