Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: foderhälsa
Läst 262 ggr
Blixten o honey
0

Mitt ena marsvin går inte upp i vikt

Hej.
Vi har två marsvins killar som är ca 4 månader gamla. De bor tillsammans i en bur med dubbla uppsättningar av allt dvs mat skålar o vatten flaskor o hus.
Jag brukar kolla så de är friska o verkar må bra en gång/ vecka o då väger jag dem oxå. Nu sist när jag vägde dem så hade den ena inte gått upp i vikt mer än ett gram.. Han verkar pigg i övrigt o äter vad jag kan se. Nu undrar jag om jag ska kontakta veterinär iom att han inte gått upp i vikt ordentligt?
Tacksam för svar 🙂

• Redigerat 2021-06-11 21:20 av Cireea
Ljungåsen
0

Jättebra att du har vanan att väga varje vecka! Det ger dig möjligheten att reagera fort när någonting inte är riktigt som det ska, precis som du gör nu.

Jag skulle börja med att titta och känna igenom lillpojken ordentligt. Finns det några sår eller knölar någonstans? Är han ren i snopp och pungsäck? Är Talgkörteln ren? Ser tänderna bra ut? Har han vax i öronen? Svullna fötter? Helt enkelt för att se om det finns någonting som kan tänkas besvära honom.

Kissar och bajsar han som han ska? Ser pluttarna normala ut?

Om jag inte hittat något skulle jag sticka till honom lite extra kraftfoder (kornkross, pellets, ärtplättar eller vad du brukar ge) dagligen under veckan som kommer, och sen se om vågen visar på plus nästa vecka.

Står han still i vikt ytterligare en vecka så skulle jag söka veterinärvård, för då känns det som om någonting kan vara fel. Antingen att han inte äter ordentligt för att han inte mår helt bra, eller att kompisen inte är helt snäll mot honom, så att han inte vågar sig fram.

Blixten o honey
0

#1: tack för svar 🙂
Hur tittar jag om han är ren i snoppen, alltså hur ska jag hålla i honom för han sprattlar rätt rejält när jag ska titta på honom på magen?
Vart hittar jag det foder du skrev om? Nu ger jag dem grönsaker morot, paprika, gurka osv.
Jag brukar ge honom direkt från handen extra grönsaker så kompisen inte hinner ta den 🙂

Ljungåsen
0

Att hantera ett så ungt marsvin är inte alltid helt lätt. De är snabba och spänstiga små rackare. I länken nedan finns instruktioner för hur man kollar och gör rent snopp och pungsäck.

https://marsvin.ifokus.se/discussion/1460951/intimhygien-for-marsvinspojkar

Får dina pojkar alltså inget kraftfoder alls? Växande marsvin brukar behöva lite, observera lite kraftfoder av god kvalitet. Vill du ge pellets så är Oxbow essentials det som har bäst värden för att passa för marsvin. Finns att handla på nätet, exempelvis här

https://vetapotek.se/produkter/smadjur/smadjurs-foder/torrfoder-cd73316f/foder-oxbow-essentials-marsvin-ung-2.25-kg/

Vill du inte ge pellets så finns det ett antal olika alternativ, som du kan läsa om här

https://marsvin.ifokus.se/discussion/1363355/alternativt-kraftfoder

Mina marsvin får kornkross som kraftfoder. Det går att köpa I jättesäck hos exempelvis Granngården.

https://www.granngarden.se/foderravara-kornkross-15-kg

Ärtplättar (kallas ibland för ärtflingor eller valsade ärtor) brukar finnas i vanliga zoobutiker, eller kan beställas på nätet, exempelvis härifrån

https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/godis_snacks_kosttillskott/tillverkare/grovfoder/279272

Eftersom jag är emot försäljning av djur i butik så handlar jag inte i butiker som säljer levande djur, och beställer aldrig från zoo.se.

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Blixten o honey
0

Tack så jätte mycket för hjälpen 😀
Jag hade ett marsvin när jag var liten (det är några år sedan) o honom fick vi när han var vuxen. Jag visste inte ens om att man skulle ge kraftfoder… Det vi gav till marsvinet jag hade när jag var liten var någon frö blandning, grönsaker o hö.
Jag ger pellets till killarna förutom grönsaker o hö. Jag ska testa att ge kraftfoder iaf till den mindre killen så får jag se vad han tycker om det😊

Ljungåsen
0

Pellets är en form av kraftfoder. Väldigt många sorters pellets som påstås vara till för marsvin har en felaktig kalcium-fosfor-kvot, och det i sin tur kan leda till problem med urinsten. Det är därför jag rekommenderar oxbow essentials, som har en vettig kvot.

Färgglada fröblandningar gör man klokt i att undvika. Det är alldeles för fett, och kan leda till obalans i tarmfloran.

Det finns en himla massa åsikter om vad som är bra marsvinsmat, men jag tycker nedanstående länk förklarar rätt bra.

https://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm

När det gäller växande marsvin så är det dessutom extra viktigt att de verkligen får det c-vitamin de behöver, varenda dag. Även låggradig C-vitaminbrist kan ge hemska skador på sikt. Då tänker jag mest på Artros, som ofta inte visar sig förrän marsvinen är tre-fyra år, men som orsakats av för lite c-vitamin under uppväxten. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och har sett alldeles för mycket elände orsakat av dålig skötsel.

Mina marsvin får en gurkskiva med yttepyttelite askorbinsyra på varje morgon, just för att jag ska vara säker på att de får det c-vitamin de behöver.

Nutrition for guinea pigs including guinea pig diets fibre in a guinea pigs digestive system and hay to ensure guinea pig teeth do not overgrow
Blixten o honey
0

Tack för de goda råden! 🙂
Jag ger dem c vitamin i form av droppar som jag droppar på deras pellets. Men jag tänker att askorbinsyra kanske är bättre, var köper jag det? Vill inte köpa "fel" så de blir dåliga av det…
Ledsen om jag ställer massa frågor men vill bara att mina killar ska må bra.

Ljungåsen
0

Jag tycker det är bra att du frågar. Det visar på att du verkligen bryr dig om dina småkillar och vill deras bästa.

Askorbinsyra finns bland kryddorna i vanliga mataffärer. Lämplig mängd per dygn är storleksmässigt som två tre strösockerkorn, alltså väldigt, väldigt lite. Jag skär två tunna gurkskivor per marsvin, lägger askorbinsyra på den ena, och lägger den andra uppepå så det blir som en dubbelmacka med askorbinsyran i mitten.

Askorbinsyra är ren c-vitamin i pulverform. Både billigare och bättre än c-vitamindroppar.

Blixten o honey
0

Tack ännu en gång för alla bra tips o råd.
Den lilla killen har börjat gå upp i vikt nu sedan jag tog bort den andra under tiden den lilla äter. Jag tror att den lilla inte vågade ta för sig av maten ordentligt.

Ljungåsen
0

Så bra att han har börjat gå upp i vikt igen!

Däremot så tror jag att du har början till ett bekymmer, just att han inte vågar sig fram till maten ordentligt när kompisen är där. Killarna är väldigt små än, och bara i början av puberteten. Det kan bli väldigt mycket värre innan de båda blivit vuxna och förståndiga, om sådär ett och ett halvt år.

Bor de tillräckligt stort? Två hanar skulle jag inte vilja ha på mindre yta än 160*70 cm. Kan du servera maten i två skålar så långt ifrån varandra att den dominanta inte kan vakta båda två samtidigt?